بازاریابی
نوشته شده توسط : ana1881

شارا - شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران : پنج چالش پيش روي بازاریابی 
________________________________________
یکشنبه، 17 شهریور 1392 - 01:04 کد خبر:5044 
________________________________________
شارا- حوزه بازاریابی در مسير خود با چالش‌هاي متعددي روبه‌رو است به نحوي كه شركت‌هاي بسياري را مجبور كرده است تا تغييراتي در قابليت‌ها و هزينه‌هاي خود ايجاد كنند.در اين مطلب به بررسي پنج مورد از اين چالش‌ها مي‌پردازيم.

اول، بازاریابی نيازمند فراهم آوردن خلاقيت‌هاي قابل توجهي است تا به پيشنهادهايي كه دسته بندي‌هاي جديد و زيرشاخه‌هايي از آنها را معرفي مي‌كند، منجر شود. آن دسته از برنامه‌هاي بازاریابی كه متمركز بر استراتژي «نام تجاري من برتر از نام تجاري شما است»و نيز بر پايه برنامه‌هاي بازاریابی معمولي و قراردادي هستند به ندرت منجر به افزايش فروش مي‌شوند،در واقع اين امر بيشتر به دليل سكون موجود در بازارها است. 
تنها راه رشد از طريق خلاقيت و نوآوري ارائه ايده‌هاي بزرگي است كه موجب دستيابي به پيشرفت‌ها و تقويت پيشنهادهايي مي‌شود كه مصرف‌كنندگان يا مشتريان از آن به عنوان «بايدها» ياد مي‌كنند.
اين سياستي است كه توسط نام‌هاي تجاري نظير Enterprise Rent-A-Car،Prius، Zappos.com، SalesForce.com، iSharesESPN و صدها نام تجاري ديگر به اجرا گذاشته شده است.
دوم اينكه، سياست بازاریابی بايد از نوع استراتژيك باشد نه تاكتيكي و اينكه براي مديران اجرايي قابل درك باشد. بازاریابی عموما داراي سه محرك استراتژيك عمده و مهم است.
يكي از اين محرك‌ها بينش مشتري است كه بايد 
پيش نيازهاي رشد را فراهم كند و اساسي براي تخصيص منابع استراتژيك باشد. مورد ديگر ارزش است كه محور اصلي استراتژي كسب‌وكار است. نكته آخر دربرگيرنده اين امر است كه بازاریابی مناسب بايد از استراتژي نام تجاري بهره‌مند باشد تا رويكرد كسب و كار را اطلاع رساني و فعال كند. اگرچه به مرور تعداد زيادي از شركت‌ها حضور مديران ارشد بازاریابی را در تيم اجرايي مي‌پذيرند، اما با اين وجود، بازاریابی هنوز هم براي بسياري از شركت‌ها نقش تاكتيكي دارد.
سوم، بازاریابی نيازمند كنترل محصول و ذخيره سازي به منظور ترويج همكاري و برقراري ارتباطات به جاي رقابت و انزوا است. شركت‌هايي كه توجهي به فرصت برقراري هماهنگي و هم افزايي ندارند همواره بازنده‌اند. 
چهارمين چالش اينكه بازاریابی نياز به تزريق انرژي و ارزش دهي به مارك تجاري دارد. واقعيت اين است كه ارزش ويژه نام تجاري در سراسر جهان در طول دهه گذشته رو به كاهش بوده است. برندهاي استثنايي نمونه‌اي از نام‌هاي تجاري پرانرژي هستند.
به ياد داشته باشيد كه انرژي عنصري ضروري است. اگر يك نام تجاري نظير اپل، داو و ديگر برندها قادر به فراهم كردن انرژي براي محصول خود نباشد بايد منبعي پرانرژي را يافته و ضميمه نام تجاري خود كنند. در اين رابطه به شعار هوم ديپات ( Home Depote) «خانه‌اي براي بشريت» دقت كنيد.
در نهايت بازاریابی نيازمند ارتقاي برنامه‌ها آن هم به صورت تاكتيكي است. با دسته‌بندي گزينه‌هاي حوزه رسانه، پويايي موجود در رسانه‌هاي اجتماعي و ازدياد نام‌هاي تجاري، چيزي جز يك برنامه بازاریابی عالي و بي‌عيب و نقص و پيشنهادهاي استثنايي چاره ساز نخواهد بود.
اين امر خود به معني دسترسي به ابزارهاي نوآورانه، افراد خلاق و آرايه‌اي گسترده از روش‌هاي بازاریابی است.
يكي از دلايلي كه شركت هيونداي را به يكي از پرطرفدارترين شركت‌هاي خودروسازي تبديل كرده است،برنامه بزرگ بازاریابی اين شركت است.از آن جمله مي‌توان به «طراحي سيال قطعات»، «برنامه ضمانت محصولات هيونداي» و «كمپين هيونداي بدون سانسور» (در اين طرح 125 اتومبيل در اختيار مشتريان قرار گرفت و نظرات آنان درباره محصول شركت بدون سانسور انتشار يافت) اشاره كرد.
اگر برنامه بازاریابی به تنهايي قادر به ايجاد تغيير است و نوآوري واقعي را در بردارد، دستيابي به موفقيت در بازار مستلزم استراتژي كسب‌وكاري است كه تحت‌تاثير بازاریابی مناسب است و مي‌تواند ذخيره‌سازي را كنترل و انرژي لازم را براي نام تجاري فراهم كند و سياست بازاریابی از نوع تاكتيكي را به اجرا درآورد.
منبع:HBR
منبع: روزنامه دنياي اقتصاد





:: برچسب‌ها: بازاریابی ,
:: بازدید از این مطلب : 262
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 24 آذر 1392 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: