نوشته شده توسط : ana1881

تاریخ درج مقاله : 9 تیر 1393
کاربرد هوش هیجانی در بازاریابی 

نویسنده:
نجیبه عباسی رستمی 
کارشناس ارشد مدیریت بازرگانی، دانشگاه اصفهان
TMBA چکیده:
اساس علم بازاریابی در تأثیر گذاری بر رفتار انسان هاست. بازاريابي به عنوان فرآيندي مديريتي – اجتماعي تعريف مي شود كه به وسيله آن افراد و گروه ها از طريق توليد و مبادله كالا با يكديگر ، به امر تأمين نيازها و خواسته هاي خود اقدام مي كنند . انسان‌هایی در بازار بسیار اثر گذارند كه خوب می‌دانند در ورای همه منطق‌های ریاضی و علمی نیروی الهام و احساس كارساز است. نیرویی كه از بشر اولیه تاكنون همواره همراه بوده است و ما را نیز كه در سر خط حركت تاریخ قرار داریم همان گونه یاری می‌نماید كه اجداد اولیه‌مان را یاری می‌كرد. در واقع مدیران موفقی كه ساختار علمی بازار را می‌شناسند و هوش هیجانی را همچون خون بدان تزریق می‌نمایند شگفتی می‌آفرینند.
در این مقاله سعی شده است تا نقش و اهمیت هوش هیجانی در بازاریابی مورد بحث قرار گیرد. در ابتدا با مفهوم هوش هیجانی وارد بحث شده و سپس اهمیت هوش هیجانی در مدیریت بازار و اثربخشی بازاریابی شرح داده می شود.

واژگان کلیدی: هوش هیجانی، مدیریت بازار، اثربخشی بازاریابی .


مقدمه:
هوش هیجانی عامل مهمی در عملکرد فرد در زندگی و محیط کاری است. گلمن در کتاب "هوش هیجانی" بیان می نماید که IQ تنها 20% در موفقیت فرد در زندگی می تواند تأثیر داشته باشد و 80% بقیه را هوش هیجانی تعیین می نماید. (گلمن، 1995). هوش هیجانی کاربرد زیادی در بسیاری از رشته ها از جمله علم مدیریت و بازاریابی دارد. از آنجا که هوش هیجانی مفهومی است که بر مسائل شناختی و رفتاری تأثیر مستقیم می گذارد، از اینرو در زمینه بازاریابی می تواند تأثیر بگذارد. 
پژوهشهای اخیر در حوزه بازاریابی به اهمیت هوش هیجانی به عنوان یک عامل موثر در بازاریابی اثربخش اشاره دارند. هوش هیجانی یا هوش عاطفی در واقع یک ویژگی شخصیتی است که دارای مولفه هایی چون : شناخت عواطف شخصي، به کار بردن درست هيجان ها ، برانگيختن خود، شناخت عواطف ديگران و برقراري رابطه با ديگران می باشد. مهمترین نیاز یک بازاریاب موفق برقرارری ارتباطات اجتماعی مناسب است، تحقیقات نشان داده اند که افرادی که هوش هیجانی بالایی دارند، ارتباطات موفقی برقرار می کنند، چرا که درک مناسبی از طرف مقابل و همچنین درک درست از احساسات و کنترل هیجانات خود دارند. 
در دهه های قبل از 1990، انسان های موفق، انسان های باهوش تلقی می شدند و آینده کسی که ضریب هوشی بالایی داشت با موفقیت همراه بود. اما امروزه در کنار هوش پدیده ای دیگر به نام هوش هیجانی مطرح است که بسیار مورد توجه پژوهشگران قرار گرفته است. هیوم عقیده داشت، تکانه های هیجانی همه اعمال را بر می انگیزند و عقل چیزی بیش از توجه به حقایق و ایجاد منابع ارجاعی، درباره ی دنیای اطراف و اولویت دادن به دستوراتی که توسط هیجانات تعیین می شوند نیست. (صمدی و کیوان، 1392).



:: بازدید از این مطلب : 121
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 15 تير 1393 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ana1881

تاریخ درج مقاله : 12 تیر 1393
بازاریابی در بنادر(مطالعه موردی حمل و نقل کانتینری)


بازاریابی در موقعیت سازمانها و در کسب موفقیت و رونق اقتصادی نقش اساسی دارد هرچند بازاریابی به فروش از طریق آگهی تبلیغاتی و دیداری محدود نمی شود و مفهوم بسیار وسیعتری دارد با عنایت به تعریف بازاریابی که همانا تحلیل نیازهای مشتریان ، طراحی محصولات و فرایندهایی که به نیازها پاسخ دهد و مشتریان را از وجود خدمات و فرایندهایی که به آن نیازها پاسخ دهد آگاه سازد ، مشخص میگردد بازار یابی بنادر چه وظیفه سنگین و مهمی را بر عهده دارد .


مقدمه:
بحث بازاریابی در صنعت حمل ونقل دریایی و بنادر با بازاریابی تجاری از جهات مختلف متفاوت است بنادر با حدود افزون بر 20-15 نوع از انواع خریداران در ارتباط مسقیم هستند که اهم آنها عبارتند از خطوط کشتیرانی ، صاحبان کالا ، شرکتهای حمل و نقل جاده ای ، هوایی ، ریلی که هر کدام از آنها دارای خواسته هایی در زمینه های مختلف می باشند هر چند نقش بازار یابی در دنیای به شدت رقابتی امروز ، غیر قابل انکار است امّا زمانی که این پدیده حیاتی دنیای نوین را برای به کارگیری در صنعت سنتی ولی در حال رشد حمل و نقل کانتینری در بنادر در نظر بگیریم ، این موضوع به مراتب پیچیده تر هم میشود صنعتی که اگر به درستی بتوانیم از ان استفاده کنیم میتوانیم در منطقه به عنوان مزیت نسبی از آن به سود کشورمان استفاده کنیم .
در مطلع موضوع ابتداء باید در مورد پیشینه استفاده از کانتینر در حمل و نقل و تعریفی مختصر از انواع بازاریابی را داشته باشیم .
اولین بار در سال 1920 میلادی از کانتینر در حمل و نقل ریلی آمریکا Door-To-Door (حمل یکسره) استفاده شد . بعدها استفاده از این جعبه فلزی به دلیل مزایای سیستم حمل و نقل (سیستم حمل و نقل جاده ای بوسیله کامیون مسطح Bad-Piggy کانتینر ) و امتیازهای حمل ونقل جاده ای در آمریکا گسترش فزاینده تری یافت و در بخشهایی از اروپا نیز معمول شد . پس از جنگ جهانی دوم ، در پی افزایش کالاهای سبک و لزوم محافظت از آنها در حمل و نقل زمینی و دریایی ، استفاده از کانتینر در اغلب کشورها ی صنعتی از جمله ژاپن متداول شد . چندان که کارشناسان صنعت صنعت حمل و نقل ((کاهش زمان توقف شناورها در بنادر )) ، ((افزایش میزان بهره برداری از شناور)) ، ((صرفه جویی در هزینه های بسته بندی)) ، ((کاهش ضایعات وارده به کالا)) ، ((جلوگیری از سرقت محمولات)) ، ((کاهش هزینه بیمه)) ، ((کاهش تشریفات گمرگی)) و افزایش بهره برداری از امکانات و باراندازهای بندر را از مهمترین ویژگی های استفاده از کانتینر نام برده اند .



:: بازدید از این مطلب : 113
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 15 تير 1393 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ana1881

“شعبه دیگری ندارد” یعنی چه؟

shobeye digari nadaradحتما برای بسیاری از شما پیش آمده است که در بسیاری از رستوران ها ، بستنی فروشی ها ، مغازه ها و شرکت ها این شعار را شنیده باشید. “شعبه دیگری ندارد”
مثلا:
بستنی منصور شعبه دیگری ندارد
قالی شویی شربت اوغلی شعبه دیگری ندارد

هیچ گاه با خودتان فکر کرده اید که دلیل این شعارها چیست؟
شاید مهمترین دلیل آن جلوگیری از کپی شدن یک تجارت توسط رقبا است ، مخصوصا در ایران که تقریبا هیچ قانون کاربردی برای Branding وجود ندارد ، 
ولی در  دنیاری بازاریابی و فروش امروز ، شرایط تغییر کرده است. تمایل مردم برای خرید های مکرّر از مغازه های زنجیره ای که در مکان های مختلف شعبه دارند بیشتر شده است. این تغییر به شکلی بوده است  که حالا اگر با این جمله رو به رو شوی که “شعبه دیگری ندارد” ، احتمالا با خودت می گویی : “چقدر کوچک  هستی که شعبه دیگری نداری”. 
برای همین است که یک کارآفرین متوسط هوشمند ممکن است وقتی تنها دفتر یا مغازه خود را تاسیس می کند روی تابلوی آن می نویسد : “دفتر مرکزی”

منبعشرکت بازاریابی تاو



:: برچسب‌ها: “شعبه دیگری ندارد” یعنی چه؟، بازاریابی، تاو ,
:: بازدید از این مطلب : 112
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 13 تير 1393 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ana1881

وب سایت آموزش و پرورش با آدرس http://www.medu.ir
نکته ی اصلی این است سایت رسمی آموزش و پرورش برای چه کسانی طراحی شده است؟؟؟؟؟
در ایران حدود ۱۴ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر دانش آموز وجود دارد ، آیا این وب سایت برای این افراد و خاتواده های آنها طراحی شده است یا برای مدیران ارشد یا خبرنگاران یا …
کافی است که وارد این سایت شوید تا متوجه شوید که هیج انگیزه ای برای خواندن مطالب پیدا نخواهید کرد ، خبرهایی که داخل این سایت یافت می شود را می توان در سایت ایسنا هم پیدا کرد.این سایت باید فرقی با سایت های خبرگزاری داشته باشد.

پورتال وزارت آموزش و پرورش اصلی صفحه اصلی پورتال

گفته می شود برای هر استان یک سایت مجزا وجود دارد ولی لینک دستیابی به این زیر سایت ها در نقطه کور قرار گرفته است .

tav setad
آموزش و پرورش یک سازمان فرهنگی است ، هر سازمان فرهنگی به صورت سالانه هدف مشخصی را دنبال می کند. به نظر می رسد وب سایت آموزش و پروش باید دو ویژگی اساس را داشته باشد:
۱) راهنمایی و فرهنگ سازی در زمینه های آموزش
۲) پل ارتباطی بین بخش های مختلف و مخاطبین (که تقریبا تمام مردم را شامل میشود)
در حالی که این وب سایت فقط خبرگزاری است که معلمین هم به آن سر نخواهند زد مگر اینکه بخشنامه ای خاصی در حال تصویب یا اجرا باشد.یعنی هر چند سالی یک بار.

منبعشرکت بازاریابی تاو



:: برچسب‌ها: تحلیل وب سایت آموزش و پرورش – قسمت اول : مخاطب فراموش شده وب سایت،تحلیل وب سایت آموزش و پرورش ,
:: بازدید از این مطلب : 142
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 13 تير 1393 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ana1881

بازاریابی یک پازل است، پازلی که در هر زمان و مکانی نقش و نگار خود را دارد. هر فعالیت بازاریابی که صورت می گیرد می بایست در قالب یک پروژه ایجاد و پیگیری گردد و قبل از شروع آن لازم است، سیاست ها و برنامه های بازاریابی و فروش در نظر گرفته شود. چارچوب یک پروژه بازاریابی به صورت زیر است.

بازاریابی به سبک تاو

 

در ابتدای شروع یک پروژه بازاریابی باید سیاست های فروش و بازاریابی در نظر قرارگرفته شود. خیلی مواقع دیده شده است برای کالایی بازاریابی شده است که امکان فروش آن به صورت کامل وجود نداشته است سپس باید تمام امکانات لازم برای شروع فعالیت های بازاریابی پیاده‌سازی گردد.
مهمترین بخش، داشتن تاریخچهای از فعالیت های بازاریابی قبلی است. در بازاریابی ما با انسان ها طرف هستیم ، بهترین جایی که می‌توان الگوی رفتاری آن‌ها را پیدا کرد تجربه هایی است که از قبل با آن‌ها داشته ایم. داشتن بانک مخاطبین مرتبط با اهداف بازاریابی نقطه قوت بزرگی برای موفقیت یک پروژه بازاریابی به حساب می آید تا بتوانند محتوای بازاریابی (کلمات، نوشته‌ها، تصاویر و…) را در یک چرخه بازاریابی اصولی ارائه نماید.

تحریریه کمپانی تاو

منبعشرکت بازاریابی تاو



:: برچسب‌ها: پازل بازاریابی ,
:: بازدید از این مطلب : 128
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 13 تير 1393 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ana1881

دیجی کالا ، وب سایتی که به گفته برخی ، موفق ترین وب سایت ایرانی در زمینه فروش اینترنتی است ، شنیده ها از این حکایت می کند که این وب سایت حدود ۵ درصد بازار دیجیتال را به خود اختصاص داده است ، نکته جالبی که در این چند ساله در بازار موبایل و لپ تاپ ایران به وجود آمده است این است که بسیاری از افرادی که حتی به خرید اینترنتی اعتقادی ندارند قبل از حضور در بازار به این سایت مراجعه می کنند ، مدل های مختلف دستگاهی که می خواهند را بررسی می کنند و نظرات مثبت یا منفی کاربران این سایت را می خوانند. اینها همه یک معنی را می دهد:

وب سایت دی جی کالا روی بازار موبایل ، لپ تاپ و تبلت تاثیر مستقیم دارد.

دلیل این همه موفقیت چیست؟
مطمئنا دلایل متفاوتی وجود دارد ولی شاید مهمترین دلیل این باشد:

دیجی کالا قبل از اینکه یک ویترین فروش باشد یک رسانه برای فروش است.

مهم ترین وظیفه یک رسانه ، اطلاع رسانی به صورت کامل ، مداوم و در کوتاه ترین زمان است.
در ایران شاخص اعتماد به خرید اینترنتی جایگاه بسیاری پایینی دارد ، در این میان ارائه اطلاعات به صورت مداوم می تواند این احساس را به مرور زمان افزایش دهد ، بسیاری از افراد قبل از اولین خرید خود از این سایت ،ماه ها و حتی سال ها از آن  فقط برای دریافت اطلاعات فنی و مطلع شدن از نظر کاربران استفاده می کنند.
نمونه ای از گفتگوی کاربران سایت دی جی کالا را درمورد گوشی Samsung Galaxy S4 I9500 – 16GB می بینید.
نظرات کاربران سایت دیجی کالا
بزرگترین درسی که وب سایت دیجی کالا به دنیای تجارت الکترونیک و طراحی سایت ایران داده ، این است :

“به صورت مدام اطلاعات بدهید ، مشتری خود به خود به وجود می آید.”

در قسمت های بعدی این مقاله به بررسی دلایل دیگر موفقیت وب سایت دی جی کالا می پردازیم.
حتما در پایین این مقاله برای ما نظرات خود را قرار دهید و از تجربه خود در مورد استفاده از سایت دی جی کالا بنویسید.

منبعشرکت بازاریابی تاو



:: برچسب‌ها: تحلیل وب سایت دیجی کالا ,
:: بازدید از این مطلب : 132
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 13 تير 1393 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ana1881

چگونه با استفاده از بازاریابی چریکی نه تنها بقا پیدا کنید بلکه سود آور شوید
نویسنده :
دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی ( بازاریابی ) دانشگاه علامه طباطبائی

امروزه تغییرات با سرعت سرسام آوری رخ می دهد. در هزاره سوم با این محیط متلاطم امروزی ، خیلی دشوار است که بتوان در چنین محیطی هم باقی ماند و هم سود آور شد. در دهه های اخیر ، کسب و کارها ، سازمان ها و شرکت ها تلاش نموده اند که با ارزیابی محیط متلاطم (بیرون از سازمان) ، بتوانند این تهدیدات محیطی را تا حدی کاهش دهند و به فرصت تبدیل کنند. به روز در نیاوردن کوشش های بازاریابی نظیر بازاریابی چریکی ، معادل مرگ شرکت خواهد بود. شرکت های موفق، یا رشد می کنند و تغییر می یابند، یا می میرند و از بین می روند. کلید موفقیت از طریق بازاریابی چریکی، هنر توجه کردن است. شرکت ها باید به طور دائم در جریان روزنامه ها، مجلات، رادیو، تلویزیون، رقبا، مشتریان، حوادث کنونی و وقایع جاری و خلاصه همه نوع اطلاعات لازمه باشند. اگر کاملا دقیق نباشند، مشتریان خود را به سرعت از دست می دهند، زیرا آن ها به راحتی و به سادگی به رقبا روی می آورند. بسیاری از سازمان ها و شرکت ها با محدودیت های بودجه ای بسیاری در عرصه تجارت مواجهند و باید قابلیت آن را بیابند تا با حداقل منابع و سرمایه گذاری، حداکثر سود لازم را جهت بقا و ثبات خویش در بلند مدت کسب کنند.




مقدمه 
امروزه علم بازاریابی از علوم پایه دنیای تجارت محسوب می‌شود. بازاریابی گستره عظیمی از استراتژی‌ها و برنامه‌ها را برای رونق دادن به یک کسب‌وکار و حفظ این رونق به کار می‌گیرد. بازاریابی در واقع اقدام به خلق عقاید مشتریان نسبت به یک محصول و سپس حفظ این عقاید در ذهن آنان می‌کند. اما همواره آنچه که موجب ظهور علوم جدید در دنیای تجارت می‌شود تعریف روش‌هایی است که بتواند نقصان‌های موجود در یک روش را مرتفع کند یا بتواند در محیطی که تعریف می‌شود بهره‌وری بیشتری داشته باشد. همین عامل موجب ظهور بازاریابی چریکی شد. یکی از نقص‌های موجود در بازاریابی سنتی پرهزینه بودن آن است به‌گونه‌ای که بسیاری از کسب‌وکارهای کوچک با وجود تمایل به استفاده از آن، نمی‌توانند هزینه‌های آن را متقبل شوند. بازاریابی چریکی اصطلاحی است که اولین بار توسط جی کنراد لوینسون در کتابی با عنوان بازاریابی چریکی در سال 1982 تشریح شد ، روشی نامنظم و غیر معمول در انجام فعالیت های ترفیعی بر مبنای یک بودجه بسیار کم در سازمان. این فعالیت های ترفیعی نوعی بازاریابی پنهان یا سرّی است. (کهبازاریابی مخفیانه نیز نامیده می شود) زیرا ؛ این ترفیعات به گونه ای طراحی می شوند که مخاطب هدف، حتّی از وجود آن بی اطلاع است.



:: برچسب‌ها:  چگونه با استفاده از بازاریابی چریکی نه تنها بقا پیدا کنید بلکه سود آور شوید ,
:: بازدید از این مطلب : 157
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 4 خرداد 1393 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ana1881

بررسی حاشیه بازاریابی محصول پرتقال در شهرستان محمودآباد چكيده: از جمله پتانسيل هاي خوب توليدي کشاورزی كشور مركبات است و در اين توليد، يك سيستم كارآمد بازاريابي، به مانند يك جزء كليدي در بالندگي، رشد و نشاط و پايداري بنگاه‌هاي توليدكننده مركبات می باشد. نمونه گيري به روش چند مرحله اي تصادفی - وزني بود كه در نهايت 170 تولیدکننده، 15عمده فروش و 15 خرده فروش پرتقال انتخاب شدند. ابزار گردآوري اطلاعات مصاحبه، مشاهده و سه نوع پرسشنامه بوده كه به منظور دستيابي به اهداف تحقيق به ترتيب براي بررسي ويژگي هاي توليدكنندگان، توليد و بازاريابي، ميزان مهارتهاي بازاريابي باغداران و سنجش دانش بازاريابي توليدكنندگان پرتقال شهرستان محمودآباد با مراجعه حضوري تكميل و جمع آوري گرديد. نتايج نشان داد بيشترين ميزان حاشيه بازاريابي در حالت فروش محصول به سلف خر و كمترين مقدار آن زماني است كه محصول مستقيم به خرده فروشي يا مصرف كننده فروخته می شود. متوسط حاشيه بازاريابي و سود خالص بازاريابي براي يك كيلوگرم پرتقال به ترتيب 5132 و4514 ريال و براي پرتقال تامسون ناول به عنوان مهمترين محصول پرتقال به ترتيب 5448 و 4790 ريال برآورد شد. ميزان ضايعات فرآيند بازاريابي پرتقال در اين مطالعه 36 درصد محاسبه شد كه بيشترين ضايعات مربوط به مرحله انبارداري است. ضريب هزينه بازاريابي46/54 درصد محاسبه شده كه نشان دهنده سهم عوامل بازاريابي در قيمت نهايي پرتقال است. سهم باغدار از قيمت نهايي پرتقال در سال 1391، 62/40 درصد بوده است. در مجموع ميانگين مهارت هاي بازاريابي براي كل باغداران در اين پژوهش بسیار ضعيف و ميانگين دانش بازاريابي آنها خوب ارزيابي شده است. نتايج تخمين تابع حاشيه بازاريابي بر اساس الگوي مارك-آپ نشان داده كه حاشيه بازاريابي با قيمت خرده فروشي رابطه مستقيم و با هزينه هاي بازاريابي رابطه معكوس دارد. پيشنهاد محقق در زمينه بازاريابي داخلي پرتقال، افزايش قدرت چانه زني باغداران، تشكيل تعاوني هاي بازاريابي، توسعه صنايع تبدبلي و خريد تضميني ارقام پرتقال است. واژگان کلیدی: بازاریابی ، پرتقال، حاشیه بازاریابی ، مهارت بازاریابی ، محمودآباد مقدمه: امروزه توليد محصولات باغي در مناطق مستعد، يكي از منابع مهم توليد ثروت، مبادلات تجاري و اشتغال به كارساكنان آن مناطق به شمار می رود. طبق شواهد و بررسی ها، اقتصاد کشاورزان شمال کشور بعد از محصول برنج، وابسته به فروش محصولات مرکبات است. قطع به یقین یک نظام بازاریابی 1 کارا و هماهنگ به عنوان کلیدی در افزایش تولید این محصول مهم تلقی می گردد (اسدی، 1384). 1-Marketing System یکی ازعوامل مهمی که باعث عدم تحقق اهداف توسعه کشاورزی و افزایش تولید و درآمد کشاورزان در کشورهای درحال توسعه می شود نارسایی سیستم بازاریابی محصولات کشاورزی می باشد(فلاحی، 1383). یکی از مسائلی که همواره در بازار رسانی محصولات کشاورزی در کشورهای کمتر توسعه یافته و از جمله ایران مطرح می باشد، اختلاف قیمت تولیدکننده یعنی قیمتی که تولیدکننده دریافت می دارد با قیمتی که مصرف کننده می پردازد، می باشد (عباسیان وهمکاران،1386). اهمیت و ضرورت این تحقیق، شناخت نارسایی ها و علل آن در بازاریابی داخلی محصول پرتقال است. بر این اساس مطالعه حاضر تلاش دارد حاشیة بازاریابی 1 این محصول را در شهرستان محمودآباد ارائه نماید چرا که در برخی از بررسی ها و تحقیقات، اثرعوامل و سیاست هاي مؤثر بر تولیدکنندگان و مصرف کنندگان ملحوظ گردیده و از این طریق راهکارهایی نیز جهت بهبود بازار و ساماندهی آن ارائه نموده اند. شهرستان محمودآباد در غرب مازندران و در حاشیه دریای خزر واقع می باشدکه شهرستان فریدونکنار حدود شرقی و شهرستان نور حدود غربی و شهرستان آمل حدود جنوبی این شهرستان محسوب می شوند (آمارنامه کشاورزی، 1390). شهرستان محمودآباد با توجه به ذخایر طبیعی، شرایط اقلیمی و نیز موقعیت جغرافیایی با سطح زیر کشت 800 هکتار و با ميزان توليد12700تن و با ميزان عملكرد32238 واحدكيلوگرم در هكتار محصول پرتقال یکی از قطبهای باغبانی استان محسوب می شود(نشریه مسائل فنی مرکبات مازندران، 1388). مهمترین مشکلاتی که بازاريابي پرتقال شهرستان محمودآباد با آن مواجه است؛ از جمله زياد بودن سهم واسطه ها در خريد محصول، پايين بودن سهم توليد كننده از قيمت نهايی، بالا بودن ضريب هزينه بازريابی، بالا بودن سهم و رشد حاشيه عمده فروشي، بالا بودن سود خالص عمليات بازاريابي عمده فروش، بالا بودن سهم هزينه هاي بازاريابي توليدكننده از قيمت دريافتي این محصول می باشد که در این رابطه، بازاریابی و بازاررسانی، عدم وجود تشکیلات منسجم تعاونی بازاریابی باغداران پرتقال در شهرستان محمودآباد، عدم وجودکارخانه جات تبدیلی کافی در منطقه، عدم وجود برنامه های اصولی در زمینه صادرات پرتقال، عدم وجود زیرساخت ها یی چون سردخانه ها و انبارها، علل اصلی بحران در بازار پرتقال این شهرستان به شمار می آیند.



:: برچسب‌ها: بررسی حاشیه بازاریابی محصول پرتقال در شهرستان محمودآباد ,
:: بازدید از این مطلب : 122
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 4 خرداد 1393 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ana1881

 
نقش و جایگاه مدیریت و بازاریابی از دیدگاه علم قرآن و حدیث
نویسندگان :
سمیه کلهر
عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهر قدس
هدف این مقاله پر کردن شکاف بازاریابی بین المللی و پوشش جنبه هاي مختلف بازاریابی اسلامی و قرآنی است. در این خصوص به بررسی نقش آمیخته بازاریابی با استفاده از قرآن (قانون اسلامی) و سنت (اعمال و سخنان حضرت محمد (ص) به تجزیه و تحلیل و توضیح مسایل بازاریابی خواهیم پرداخت. نتایج این مقاله داراي پیامدهاي عملی براي جذب متخصصان بازاریابی و سرمایه گذاران بین المللی که خواهان تولید، فروش و توسعه بازار در کشورهاي اسلامی هستند؛ بسیار مثمر ثمر خواهد بود. همچنین با نگرشی نوین به بررسی مسایل مدیریت از دیدگاه قرآن و احادیث خواهیم پرداخت. این تحقیق براي اولین بار در خصوص برخی عناصر بازاریابی نظیر آمیخته بازاریابی از دیدگاه قرآن پرداخته است و در خصوص کسب و کار به تبیین این آیات و روایات به تفصیل اشاره شده است.

واژگان کلیدي: قرآن، بازاریابی ، مدیریت


مقدمه:
انسان از آغاز پیدایش خود و تا جایی که تاریخ مدون او نشان می دهد زندگی خود را به صورت دسته جمعی و گروهی داشته است که لازمه آن تقسیم کار و مسئولیت و درجه بندي نقش افراد در گروه می باشد، و اگر مفهوم مدیریت را به صورت نسبی بپذیریم هر نوع تقسیم وظایف، بین گروهی از مجموعه انسانها ، مبین نوعی تقسیم بندي اهمیت افراد در گروه و در نتیجه نشان دهنده نوعی طبقه بندي مدیریت است. این مفهوم از آنجا نتیجه می شود که امروزه در تعریف مدیریت گفته اند که در هر مجموعه اي از انسانها موضوع بودن یا نبودن مدیر مطرح نیست بلکه موضوع میزان درجه تاثیر آن است چرا که مدیریت عبارت از تاثیري است که یک فرد در یک مجموعه روي سایر افراد می گذارد لذا در آن مجموعه هر کس به نسبت تاثیري که روي افراد دارد و نقشی که بعهده می گیرد به همان نسبت نقش مدیریت را ایفا کرده است.
در بحث مربوط به مدیریت گاهی مدیریت را به مفهوم خاص مدیریت سازمانها که امروز در کتب مربوط به مدیریت مطرح است گرفته اند و گاهی به مفهوم عام آن که شامل رهبري و هدایت در هر سطح و براي هر مجموعه اي از انسانها می گردد.( Elgar, 2005).
در صورتی که مدیریت را به معناي گرداندن بگیریم شامل هر نوع مدیریت در هر سطح می گردد و آنوقت می توان مفاهیمی چون رهبري ، هدایت ، و امامت را نیز از موارد شمول آن دانست. همه مکتبها اعم از مکتبهاي مدیریت (مکتب کلاسیک ، مکتب روابط انسانی ، مکتب سیستم هاي اجتماعی و ...) مکتبهاي فلسفی و اجتماعی اذعان دارند که بشر براي ادامه حیات اجتماعی خود و رشد تعالی زندگی نیازمند رهبران و مدیران است.
اختلافاتی که در مکتب هاي مختلف در این مورد وجود دارد مربوط به نیاز خصوصیات رهبران و نحوه گزینش آنها می باشد. تاریخ بیشتر از هر چیز دیگر اهمیت و نقش رهبران و مدیران را ترسیم کرده است ، به طوري که برخی از مورخین و نویسندگان تمام پیروزي ها و شکست ها ، سازندگی ها و ویرانگریها و بالاخره سعادت و شقاوت بشر را در طول تاریخ مرهون رهبري هاي صحیح یا ناصحیح دانسته اند و هیچ عاملی را چون مدیریت و رهبري براي سعادت و تعالی انسان موثر و نافذ نمی دانند.



:: برچسب‌ها: مدیریت و بازاریابی ,
:: بازدید از این مطلب : 122
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 4 خرداد 1393 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ana1881

روش هایی برای کاهش هزینه ی طراحی سایت !
روش هایی برای کاهش هزینه ی طراحی سایت !(تارنما)
افرادی که طراح سایت هستند باید ابتدا هزینه های مراحل طراحی خود را بررسی کنند و سپس اقدام به طراحی سایت و توسعه ی پروژه بپردازند. این امر موجب اطمینان آنها از مراحل کار می شود. در این مقاله قصد داریم تا شما را با روش های کاهش هزینه درطراحی سایت آشنا کنیم:

پیش بینی هزینه ها توسط طراحان!
اشخاصی که می توانند در این زمینه توسعه سایت یک برنامه ریزی دقیق نموده و شما را یاری نمایند را شناسایی کنید. قبل از شروع پروژه تان اطمینان حاصل فرمایید که شما و تیم تان هر دو در یک صفحه هستید و درباره چشم انداز نهایی آن تصمیم می گیرید. این کار باعث به حداقل رساندن هرگونه سردرگمی در مورد نحوه توسعه سایت بین اعضای تیم تان خواهد شد و تضمین می کند که هنگامی که طراحان سایت فعالیت خود را آغاز می نمایند، آنها می توانند یک تعریف بهتر از محصول نهایی خود داشته باشند. طراحی سایت هایی که توسعه آن پروژه ها به صورت درستی تعریف نشده است، می تواند هزینه های غیر قابل تصوری به دلیل گسترش محدوده وب سایت برای شما در بر داشته باشد. به طور کلی گسترش عرصه ی وب سایت هنگامی رخ می دهد که کارهای غیر منتظره به پروژه طراحی سایت شما اضافه گردد. این امر باعث بالاتر رفتن هزینه های برنامه ریزی شده طراحی سایت و گسترش آن و همچنین تمدید مهلت پایان پروژه خواهد شد. هنگامی که کارهای جدید به پروژه شما اضافه می شود، آن را بررسی نموده و ببینید آیا این عوامل برای تکمیل پروژه در این مرحله ضروری است و یا می تواند در مرحله دوم پروژه انجام شود. اگر تصمیم به افزایش محدوده طراحی سایت خود را دارید، باید از مسئول توسعه دهنده وب سایت خود در مورد هزینه های اضافی برای انجام کارهای اضافی سوال نمایید و از آنها بخواهید با اضافه شدن کار جدید به پروژه، درباره زمان پایان پروژه نیز توضیح دهند تا بدانید که چه تغییراتی صورت خواهد گرفت. 

انجام برنامه ریزی=پیشبرد اهداف
یک شخص مسئول برای ارتباط با توسعه دهنده سایت خود مشخص نمایید. همچنین مشخص بفرمایید که هر چند وقت یکبار نیاز به ارتباط با توسعه دهنده سایت در طول فرآیند می باشد. به طور کلی هر چقدر تعداد جلسات ملاقات شما با توسعه دهنده وب سایت تان بیشتر باشد، هزینه بیشتری برای شما ایجاد خواهد شد. در صورتی که انجام پروژه طراحی وب سایت و توسعه آن به خوبی تعریف شده باشد و برای آن برنامه داشته باشید، تعداد جلسات شما کمتر خواهد بود. به خصوص در مورد پروژه های توسعه کوتاه وب و یا پروژه هایی با بودجه های محدود، باید از جلسات زیاد و مداوم اجتناب نمایید. اگر این پروژه به خوبی برای شما مشخص نشده است، باید ریسک جلسات متعدد در طول مدت زمان انجام پروژه را نیز در نظر بگیرید. این امر همیشه از برنامه ریزی و تعیین کامل برنامه پروژه هزینه سازتر می باشد. تصویب و نهایی سازی نیازهای طراحی سایت و بهینه سازی سایت و توسعه آن قبل از هر کاری باید صورت بپذیرد. مراحل کارتان را در پروژه ها مشخص کنید و از تحویل پروژه و زمان آن اطمینان حاصل فرمایید. 

بررسی سایت های مورد علاقه خود+مشخص کردن هدف
اگر پروژه شما شامل طراحی سایت و یا طراحی مجدد سایت می باشد، قبل از تماس با طراح سایت خود، یک نگاه به آن بیاندازید. داشتن ایده و نگاه کوتاهی به طراحی سایت ی که شما آن را ترجیح می دهید باعث کاهش نیاز بررسی های مجدد خواهد شد. بررسی مجدد طراحی سایت به دلیل عدم آگاهی نسبت به آنچه شما خواستار آن در طراحی سایت تان هستید، می تواند باعث افزایش قیمت ها و هزینه های شما شود. شروع پروژه طراحی سایت با این ایده و رویکرد که می تواند باعث افزایش هزینه های پروژه و زمان پایان آن خواهد شد. اگر مطلقاً هیچ ایده و برنامه ای برای شروع پروژه ندارید، یک لیست از وب سایت های قابل مقایسه در زمینه کاریتان که آنها را می پسندید، تهیه نمایید. مطمئن شوید که هرگونه عناصر لازم که دوست دارید، در وب سایت تان وجود داشته باشد را در نظر گرفته اید. 

ایجاد و یا تکمیل محتوای سایت خود
مطالبی که می خواهید در سایت تان نمایش داده شود را تهیه کنید. شما نباید یک وب سایت با محتوای کم یا ناقص را راه اندازی نمایید. اما اگر محتوای سایت تان آماده نیست، به جای سرمایه گذاری در یک وب سایت بزرگ با محتوای ناقص و تعریف نشده، یک وب سایت بروشور مانند( یک صفحه) و تعریف شده ایجاد نمایید. بدون یک محتوای موثر، طراحی سایت بی معنی خواهد بود. اگر محتوای مطالب سایت شما آماده نیست در واقع وب سایت شما کامل نمی باشد. 

ساماندهی مطالب سایت
هنگامی که مطالب وب سایت در قالب وب سایت آماده نوشته شد، مطالب وب سایت خود را توسط توابع و بخشهای آن تنظیم و ساماندهی نمایید. این امر به تعیین محدوده پروژه شما کمک خواهد کرد. برای مثال: اطلاعات شرکت، خدمات، نظرها و...

تعیین نوع ارتباط
مشخص بفرمایید که تمایل دارید بازدیدکنندگان با وب سایت شما چگونه ارتباط برقرار نمایند. این امر تضمین می کند که شما و توسعه دهنده وب سایت تان درک روشنی از محدوده کلی پروژه دارید. یک وب سایت استاتیک پنج صفحه ای بسیار متفاوت از یک وب سایت پنچ صفحه ای دینامیک و تعاملی و یا یک وب سایت پنج صفحه ای فروشگاهی با سبد خرید می باشد. به طور کلی هر ویژگی که نیاز به برنامه نویسی پیشرفته و خدمات برنامه نویسی و یکپارچگی با نرم افزارها در وب سایت باعث افزایش هزینه های شما خواهد شد. بنابراین مهم است که برای امضای قرارداد طراحی سایت تمامی موارد مورد نیاز وب سایت برای شما کاملاً روشن و واضح باشد. 

قبل از درخواست و تایید هرگونه ویژگی جدیدی در وب سایت، دوباره محدوده اصلی سایت خود را بررسی نموده و به سوالات زیر پاسخ دهید:

وجود داشتن این ویژگی ها در محدوده اصلی پروژه وب سایت؟
نوع کمک این ویژگی ها به وب سایت شما؟ آیا وجود آن مهم است؟
تاثیر این کار در پایان مهلت انجام پروژه ؟
بررسی هزینه های اضافی در پایان کار؟
آیا می توان این ویژگی را در مرحله دوم پروژه انجام داد؟
این ویژگی بر کارهای دیگر چه تاثیری خواهد داشت؟ آیا این ویژگی تکراری نیست؟ 
اگر به این نتیجه رسیدید که ویژگی جدید برای اضافه کردن به سایت شما هدفی است که قبلاً تمام شده و تکراری می باشد، قبل از انجام هر کاری، زمانی را برای فکر کردن بر روی پروژه بگذارید و مطمئن شوید که پول شما با یک تعریف نادرست در پروژه تلف نمی شود. انجام این نکات و فعالیت ها تضمین کننده انجام صحیح پروژه وب سایت شما می باشد و به افراد تیم طراحی وب سایت کمک خواهد کرد تا طبق برنامه پیش رفته و اجازه می دهد تا وب سایت شما به یک وب سایت حرفه ای تبدیل شود.



:: برچسب‌ها: روش هایی برای کاهش هزینه ی طراحی سایت ! ,
:: بازدید از این مطلب : 137
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 31 فروردين 1393 | نظرات ()